Riita äitini kanssa on paisunut kun pullataikina... Nyt mukaan soppaan on sotkettu sitten jo mummokin. Mummo vaan totesi ettei aio kummankaan puolta valita mutta samaan hengenvetoon totesi että mun pitäisi antaa äidille anteeksi ja yrittää ymmärtää häntä!!! Että siis mitä? Miks mun pitäisi antaa äidille anteeksi kaikki sen haukkumiset ja syytökset ja antamalla anteeksi sallia äitini jatkaa moista käytöstä. Antamalla kerta toisensa jälkeen anteeksi mähän suorastaan viestitän äidille että on ihan ok sen haukkua mua ja että hän on aina oikeessa. Kiltti tyttö antaa äidilleen kaiken anteeksi... Joo mutta mä en aio enää olla se kiltti tyttö, ihan sen takia etten mä enää jaksa sitä että äiti haukkuu ja syyttää mua kaikesta. Kun hänellä ei ole edes mitään syytä moiseen, kaikesta olen kiittänyt mitä olen häneltä saanut jne. Rahaa en ole ikinä lainaksi pyytänyt ja olen luullut että kaikki mitä äitini on minulle esim rahaa antanut on ollut lahjoja (esim.synttäri- ja joululahjoja). Ja eikös se ole niin että lahja annetaan pyyteettömästi eikä sen perään enää jälkikäteen muistutella ja kiitoksia kerjätä? Näin ei ilmeisesti äitini mielestä ole. Kiittämätön kakara ei joka kuukausi muista kiittää viime vuonna annetusta synttärilahjasta jne. 

Äitini laittoi tekstarilla mulle eilen viestin etten saa itkettää mummoa ja mun pitää kukkapuskan kanssa mennä pyytää anteeksi mummolta! Ihmettelin että mikäs nyt on asian laita ja soitin mummolle kysyäkseni asiasta. Mummo vaan totesi että: ethän sinä tyttö hyvä ole koskaan minun mieltä pahoittanut, saatika sitten itkettänyt. Äitishän se minua on useampaan kertaan itkettänyt. Mutta samalla mummo tosiaan totesi että mun pitäisi antaa anteeksi ja yrittää ymmärtää. Mä olen nyt viimeiset kymmenen vuotta yrittänyt ymmärtää äitini mielenliikkeitä siinä koskaan onnistuen ja aina on tuloksena ollut se että olen kiittämätön kakara jonka syytä on kaikki äidin ja isänkin ongelmat. Nyt sitten päätin että koska mulla ei ole tässä asiassa (eli riidassa lastenteosta tai isäni sydänvioista) ole mitään anteeksipyydettävää niin en todellakaan aio niin tehdä. Samallahan mä voisin alkaa sitten pyytää anteeksi koko olemassa oloani...